Viime aikoina on huomio kääntynyt usein aiheeseen Pyhä Henki. Klassisen esimerkin Pyhän Hengen vaikutuksesta käytännön elämässä löydämme Apostolien teoista. Siellä on kerrottu Jeesuksen kehottaneen apostoleitaan jäämään Jerusalemiin odottamaan Pyhän Hengen kastetta. Kun helluntaipäivä tuli, he olivat kaikki yhdessä koolla. Yhtäkkiä tuli väkevä tuulispää taivaasta kuin humaus. He näkivät kuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itse kunkin päälle. He tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua kielillä sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi. Paljon kansaa kokoontui kuuntelemaan apostolien puhetta. Jerusalemissa asui silloin parttilaisia, meedialaisia, eelamilaisia, roomalaisia, juutalaisia, kreetalaisia ja arabialaisia. Kuvauksen mukaan kaikki kuulijat ymmärsivät apostolien puhetta, kun nämä kertoivat Jumalan suurista teoista. Tapahtuma jää kuitenkin esoteeriseksi, salaiseksi meille. Olemme ymmällä, sillä kyseisessä tekstissä käytetään sanoja ”alkoivat puhua kielillä”. Käsityksemme mukaan sellainen kielillä puhuminen ei voi auttaa ihmisiä eikä ihmiskuntaa, kun puhuja luettelee sanoja ja lauseita, joita ei edes itse ymmärrä. Opastihan Paavalikin oppilaitaan: puhukaa selvästi, ymmärrettävästi. On aivan toinen asia, jos puhuja osaa puhua siten, että kuulijat ymmärtävät puheen sisällön, vaikka eivät taida puhujan käyttämää kieltä. Apostolien teoissa kerrotaan kuitenkin kaikkien kuulijoiden ymmärtäneen apostolien puhetta. Näin ollen apostolien puheella oli selkeä sisältö.
Kun Pekka Ervast esitelmöi teosofisessa kokouksessa Tukholmassa 1913 ruotsiksi, niin hänen puhettansa ymmärsivät esim. sellaiset englantilaiset ja venäläiset teosofit, jotka eivät ollenkaan osanneet ruotsia. J. R. Hannula kirjoittaa: ”Tämä panee ajattelemaan, että tällaisessa tapauksessa puhe kääntyy henkisen minän kautta niille kielille, joita kuulijat puhuvat ja ymmärtävät.” (Kysymyksiä ja vastauksia VII/18.)
Pyhä Henki on henkinen voima, joka viihtyy totuutta janoavassa ihmisessä. Pyhän Hengen täyttämiä ihmisiä ovat olleet esimerkiksi Jeesus Nasaretilaisen vanhemmat Maria ja Joosef sekä monet totuutta rakastavat ihmiset ennen heitä. Samoin jokainen todellinen profeetta on ollut totuuden Pyhän Hengen täyttämä.
Kosmisesti Pyhä Henki on Logoksen järjen valo. Kerrotaan, että Jeesuksen seuraajilleen lähettämä Pyhä Henki oli Jeesus Kristuksen personoimaa, stimuloimaa. Pyhää Henkeä on nimitetty myös Puolustajaksi ja Lohduttajaksi.
Verratkaamme nyt Apostolien teoissa kuvattua Pyhän Hengen vuodatusta aikamme suureen kosmis-henkiseen voimavuodatukseen. Keskusaurinko Siriuksesta tulleen voimavuodatuksen otti ensin vastaan Auringon Kuninkaallinen Neuvosto lähettäen voimavuodatuksen sitten maapallolle. Täällä sen otti vastaan maapallon Valkoinen Veljeskunta, jonka lähettiläs H. P. Blavatsky antoi vuodatukselle ymmärrettävän muodon teosofisessa sanomassa. Voimavuodatus lähestyi fyysistä tasoa ja saavutti maapallon ilmakehän vuosina 1926–28 muuttuen täällä uudeksi luonnonvoimaksi. Pekka Ervast nimittää uutta luonnonvoimaa myös mannasateeksi eli henkiseksi ravinnoksi. Keskusaurinko Siriuksesta tullut luonnonvoima on Pekka Ervastin personoima totuuden Pyhä Henki. Keskitetyn kuvauksen Pekka Ervastin personoimasta Pyhästä Hengestä voi tiivistää pariin lauseeseen: ”Totuuden Pyhä Henki on Isän tahto. Isän tahto eli se totuus, johon meidän tulee yhtyä, on ilmaistuna selvimmin ja tajuttavimmassa muodossa Vuorisaarnassa.” (Väinö Lehtonen, Ongelmien seurassa IX, s. 144.)
Väinö Lehtonen toteaa, että Pekka Ervastin työtoverina esiintyi ihminen, joka oli niin täydellisesti Pekka Ervastin tuoman hengen läpitunkema että hän kykeni olemaan Mestarinsa Puolustaja. ”Tämä ihminen oli J. R. Hannula. Hän puolusti järkkymättömästi Pekka Ervastia kaikissa tämän toimissa ja opetuksissa ja samalla lohdutti niitä, jotka Vuorisaarnan opetuksia seuratessaan joutuivat kärsimään. Totuuden Pyhä Henki sai hänessä muodon ja se ’muoto’ näkyy kaikissa J. R. Hannulan opetuksissa.” (Väinö Lehtonen, Vaeltajan viesti II, s. 85.)
Väinö Lehtonen nimittää J. R. Hannulaa myös Totuuden Pyhän Hengen säiliöksi ja henkisen valiojoukon sieluksi ja sanoo, että hänen johdossaan oleva ekleesia voi olla dynaaminen. Ymmärrämme nämä nimitykset henkisessä työssä ansaituiksi, koska J. R. H. oli täyttänyt itsensä Pekka Ervastin tiedolla, viisaudella ja hengellä. Nyt jokainen totuudenetsijä voi kirkastaa järkeään ja avata sydäntään ymmärtämään sekä Jeesus Nasaretilaista että Pekka Ervastia J. R. Hannulan kirjallisten opetusten avulla. Samoin jokainen voi kirkastaa järkeään ja avata sydäntään ymmärtämään dynaamisen ekleesian sielua, J. R. Hannulaa, tutkimalla hänen julkista vihkimysdraamaansa.
Kristosofiset opettajamme ovat valaisseet fyysisen käyttövälineemme, ruumiimme, tehtävää lauseella: Ruumiimme on Pyhän Hengen temppeli. Täytymme Pekka Ervastin personoimalla Pyhällä Hengellä, kun täytämme Isän tahtoa eli ilmennämme Vuorisaarnan opetusten henkeä. Näin fyysinen käyttövälineemme tulee asetetuksi sille kuuluvaan tehtävään. Siitä tulee Pyhän Hengen temppeli.
Annikki Kumpulainen
annikki.kumpulainen@kolumbus.fi